Nahlédněte do zákulisí mé práce

Na přímý prodej ,,face to face“ se zákazníkem jsem nikdy moc nebyla. Jak se říká někdo umí prodat i svoje týden nošené fusekle, ale mě tohle nikdy nešlo. I kdyby byl prodejní produkt vymazlený jak jen nejlépe by to bylo možné, prodat jej mi vždy dělalo problém.

Proto jsem ráda, že jsem si svou vysněnou práci našla, nebo spíš ona mě.

Starám se o výrobu, vývoj a inovaci výrobků, a řešení spoustu různých problémů spojenou s výrobou.

Pojďte si přečíst, jak to všechno vzniká od základů.

S novým výrobkem musí přijít celá vize procesu, většinou chodí v noci a vytváří se v mých snech, když spím… to je jen vtípek, ať to nepůsobí příliš vážně. Ráno se probudím a vím jak na to.

Nejdříve musí přijít návrh, jaké požadavky by měl výrobek splňovat pro koncového zákazníka.

Klíčovou otázkou je, pro koho je výrobek určený? Tuhle otázku už máme já i B2B zákazník vyřešenou hned, protože své výrobky směřujeme pro lidi, kteří ví, co chtějí jíst a jen tak něco nekoupí. Většinou jsou to zákazníci, kteří jsou zaměření na zdravou stravu, kvalitní potraviny nebo chtějí změnit svůj životní styl k lepšímu stravování.

Než vůbec víte, co budete vyrábět,

měli byste vědět, co chcete vyrobit.

Výrobky vyrábím vždy bez aditiv a konzervantů, ale tohle zjištění na obalu výrobků většinou zákazníkovi nestačí, musí vědět, proč by si to měl koupit?

Marketing nového výrobku

Na řadu přichází marketing, takže než vůbec víte, co budete vyrábět, měli byste vědět, co chcete vyrobit. Když jsme s bratrem tvořili portfólio tyčinek, muselo to mít nápad čím spotřebitele zaujmout. Dám vám příklad, protože v začátcích mého podnikání frčel boom RAW stravy, dnes už běžná věc. Tenkrát jsme zákazníkům nabídli čtyři druhy RAW tyčinek bez aditiv, konzervantů, přidaného cukru, lepku a laktózy, vyrobené z nakoupených ořechů a ovoce v nejvyšší kvalitě dostupné na trhu. To je něco, na co zákazník slyšel a projevil zájem o koupi.

Většinou mé srdce tíhne a směřuje k různým výživovým směrům, jako je RAW strava, PALEO, LOW CARB, veganství, superfood potraviny, potraviny s vysokou výživovou hodnotou, proto se s největší oblibou zabývám touto tématikou.

Potravinový výrobce by měl být většinou v předstihu a udávat trend a směr svým zákazníkům, ale tohle je velice marketingově náročné. I když mám nápad a k dispozici všechny prostředky k vyrobení skvělého produktu, tak vnuknout lidem myšlenku, že tohle je právě to, co potřebují je ,,běh na dlouhou trať“. Tohle raději předávám ostatním marketingově zdatným.

Z čeho vyrobit?

Po zvládnutí konceptu nového výrobku zpravidla řeším „z čeho vyrobit?“

V téhle fázi řeším jednotlivé suroviny, co by mohly pozitivního zákazníkovi přinést. Nejlepší je, když se mi podaří do nového výrobku zakomponovat surovinu, která je na trhu krátce a je pro spotřebitele novinkou, to většinou zaujme jeho pozornost.

Také je nutné vzít v úvahu nutriční hodnoty surovin. Například pokud chce můj B2B zákazník výrobek nízkosacharidový nebo vysoce bílkovinný, přichází na řadu studování výživových hodnot jednotlivých potravin.

Potom zavítám nejčastěji k bratrovi do skladu, kde najdu všechny suroviny ve skvělé kvalitě a v neuvěřitelně velkém výběru. Při výběru surovin přemýšlím jak jednotlivé potraviny budou spolu chuťově ladit, to pak s náručí plnou dobrot běžím na provozničku, kde si sepisuji hrubý návrh receptu a zkouším tyto suroviny různými postupy zpracovat. Doma potom přepočítávám nutriční hodnoty a dopisuji a přepisuji recept, který posléze zase zkouším na provozničce vyrobit, a tak dokola, dokud výrobek není dokonalý ve všech směrech.

Na čem?

Ruku v ruce „z čeho vyrobit“ přichází otázka „na čem?“ 

Než začnu produkt vyrábět, mám už vyjasněnou představu, jaký technologický postup zvolím, jaké stroje použiji, abych dosáhla vysněného výsledku.

Zdání, že se tyčinka vyrábí vždy stejným technologickým postupem, je velmi mylná. Každé těsto se chová jinak a proto volím rozdílné postupy výroby. V ideálním stavu je znát dobře své stroje, jejich možnosti, čili plusy a mínusy.

Díky znalosti o svých strojích se můžu rychleji rozhodnout, zda je nutno investovat do pořízení nového stroje, nebo si vystačím se stávající technologií a případně upravím recepturu. A tak vždy hledám alternativy v celém výrobním cyklu.

Při řešení technologie je také důležité vyjasnit, jak velké množství budu vyrábět?

Jde se na nakupovat 😀

Představte si, že z domova pečete dorty pro známe, ale najednou byste musela upéct 50 dortu denně? Wow to je výzva, ale co teď? Kapacita stroje hraje svou roli. Na domácím robotovi těsto a krém pro takové množství nepřipravíte. Potom je dobré se poohlédnout po něčem větším. Tuhle situaci mám ráda… Jde se na nakupovat 😀

Technologická zkouška

Po vyřešení receptury a technologie výroby přichází na řadu technologická zkouška. Při zkoušce dolaďuji se zaměstnanci celý výrobní proces. To, co zatím bylo vyrobené jako vzorek, byla ,,hračka“. Teď jde do tuhého.

Při zkoušce volím adekvátní množství těsta, ani málo, ani hodně, většinou kolem 20 – 30 kg. Jestliže se při zkoušce objeví problémy, které za stávajících podmínek nelze vyřešit, musí se celé výrobní kolečko opakovat.

Hlavní je se při počátečních neúspěších nevzdávat!

Abychom se tomuto co nejvíce vyvarovali, chce to dopředu předvídat, co by se mohlo stát a kudy cesta nepovede. To se naštěstí nestává často, protože pokud nepodcením přípravu, zkoušky dopadnou dobře :-). A taky zkušenosti, ty jsou k nezaplacení, k těm jsem se dopracovala po letech práce, hlavní je se při počátečních neúspěších nevzdávat a hledat řešení!

Do čeho?

Je načase zabalit výrobek do primárního popřípadě do sekundárního obalu.

Se svým B2B zákazníkem probírám jednotlivé možnosti balení. Trh obalového materiálu toho nabízí velmi hodně, můžeme si vybrat, co je libo, jen to chce trochu času se v tomto odvětví zorientovat.

Mezi základní řazení obalů patří tyto: plastové, papírové, metalizované a rozložitelné obaly.

Trh obalů nabízí spoustu možností,

stačí si jen vybrat.

Při volbě obalového materiálu rozhoduji hlavně kvůli svým technologickým možnostem na provozovně. Každý obal má svoje výhody a nevýhody, například při různých druhů tisku a objemu nákupu, se finančně vyplatí něco jiného.

V neposlední řadě taky záleží na spotřebiteli, co se mu líbí.

Design etikety

Na řadu přichází design etikety, který řeším s B2B zákazníkem, protože je to nakonec výrobek pod jeho značkou. V disignu etikety nechávám svému B2B zákazníkovi volnou ruku, pokud ale chce můžu mu nechat grafický návrh etiket zpracovat u grafika.

S B2B zákazníkem si promluvím o označování výrobků, předám mu texty a nutriční hodnoty k výrobkům, které musí výrobek z legislativního zákona o označování výrobků obsahovat.

A pokud zákazník požaduje k jednotlivým výrobkům EAN kódy, tak mu je zajistím.

Legislativní úprava dokumentace

Nakonec provedu úpravu dokumentů k novému výrobku.

Na provozovně mám zavedenou Řízenou dokumentaci, která je srdcem celé provozovny, v ní se píše úplně všechno, jak a co se má dělat, podle jakých pravidel se má postupovat.

Tenhle souhrn dokumentů je první věc, po které se dotazuje inspekce nebo hygiena, která k nám na provozovničku zavítá v rámci zákonných auditů.

Dokumentaci je důležité stále udržovat aktualizovanou a k tomu nám pomáhají pravidelně nastavené interní audity.

Závěrem

Po zavedení nového výrobku do sériové výroby si sednu s hrnkem latté kávy do křesla a v hlavě si zpětně přehrávám, co všechno bylo potřeba udělat od jeho návrhu na papíře až po odeslání zákazníkovi. Poté si položím otázku, zda mi to stálo za tolik námahy a času? A odpověď je vždy ANO.

Technologicky doladěný výrobní proces,

který „šlape jako hodinky“.

Výroba je to, co mě po pracovní stránce baví a naplňuje.

Odměnou je pro mě technologicky odladěný výrobní proces , který „šlape jako hodinky“. A největším zadostiučiněním je pro mě spokojenost zákazníků, která je následně i mou spokojeností za vykonanou práci.


 

Jsem výrobce v potravinářském průmyslu a vyrábím nepečené tyčinky a jiné výrobky z kvalitních prémiových surovin, bez aditiv a konzervantů. Vývoj nových výrobků, tyčinek dělám s nadšením a potěšením, že pod mýma rukama se vytváří něco skvělého, úžasného a že Vám mé tyčinky vykouzlí spokojený úsměv chuťovými kombinacemi. Mám práci, která mě naplňuje a která se stala mým koníčkem. Jak se tomu stalo si můžete přečíst zde… Jak se tomu stalo si můžete přečíst zde...>>